• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/sosyologist
Önder YILMAZ
onddeer@hotmail.com
BİLSEM Neden Nesnel Bir Ölçüm Yapamaz?
21/12/2018

BİLSEM Neden Nesnel Bir Ölçüm Yapamaz?

 

Bunun birçok nedeni var ama birincisi şu;
BİLSEM, “sınıf seviyesine” göre tarama yapıyor, oysa aradığı özel/üstün yetenekli bireyi bulabilmesi için “takvim yaşına” göre tarama yapması gerekiyor.

 

Yani…

 

Yani BİLSEM, ilk 3 sınıfa giden öğrenciler arasında bir tarama sınavında bulunuyor. Birinci sınıfa gidenler ayrı, ikinci sınıfa gidenler ayrı ve üçüncü sınıfa gidenler ayrı sınava giriyor. Oysa İkinci sınıfa gidip de Birinci sınıf yaşında olan ve Birinci sınıfa gidip de İkinci sınıf yaşında olan öğrenciler var. 
Örneğin, İkinci sınıfa giden ve 15 Nisan 2012’de doğmuş bir öğrencinin yaşıtlarının büyük bir çoğunluğu Birinci sınıfa gitmektedir. Bu öğrenci tarama sınavına yaşıtlarıyla birlikte değil, kendisinden neredeyse bir yaş büyük olanlarla birlikte girecektir.

 

Ya da örneğin, 15 Aralık 2011 doğumlu olup Birinci sınıfa giden öğrenciler var. Bu öğrenci de yoğunlukla kendisinden küçük olan arkadaşlarıyla aynı tarama sınavına girecektir. Bu çarpıklık büyük oranda 4+4+4 sisteminden sonra ortaya çıkmıştır. Ama sonuçta böylesi bir gerçeklik vardır.

Yine, aynı yıl doğumlu olup aynı sınıfta bulunan ama aralarında 10-11 ay kadar fark olan öğrenciler de aynı sınava gireceklerdir. Bu yaş öğrenciler arasında 10-11 aylık zaman dilimi farkı, zekâ puanının da farklılık göstermesi açısından son derece belirleyicidir. Böylesi bir taramanın nesnel bir sonuç vereceğini düşünmek bilime aykırı bir yaklaşım olur. Yani eğer tarama yapılacaksa, bu “grup taraması olmamalı, bireysel tarama” olmalıdır. Bireyin takvim yaşını dikkate alan bir tarama olmalıdır.

Şöyle açıklayalım:

İlk Tarama sınavı kabaca 130 IQ ve üstünde bir puan arıyor. Ama aslında bu puanın takvim yaşına göre hesaplanması gerekir. Yukarıda da açıkladığımıza göre bu puan sınıf düzeyine göre aranıyor. Bu çok bariz bir yanlıştır.

 

İkincisi ise Üniversitelerimizde okutulan bir kuramla ilgilidir: Çoklu Zekâ Kuramı. 

Çoklu Zekâ Kuramı, insan zekâsını 8 ana kategoride değerlendirir. Bireylerin en az birinde diğerlerine göre daha iyi olabileceği bir alanın var olduğunu ifade eder.

 

Peki BİLSEM ne yapıyor; 3 alanda tarama yapıyor: 1. Genel Zihinsel Yetenek 2. Müzik 3. Resim.

Ancak bu 3 alan için de öncelikle bir tarama sınavı yapıyor. Taramadan geçemeyen, diğer sınavlara da giremiyor. Doğal olarak tarama ciddi bir elek işlevi görüyor.

Şimdi daha açık anlatalım; diyelim ki bir öğrenci Müzik alanında üstün yetenekli ve diyelim ki Müzik alanındaki zekâ puanı 140. Ancak BİLSEM’de bu yeteneğinin değerlendirilebilmesi için ilk tarama sınavını geçmesi gerekiyor. Eğer genel zekâ puanı (ki takvim yaşına göre hesaplanmalı ancak bu sınav sınıf seviyesine göre hesaplıyor) 130’un altındaysa bu öğrencinin BİLSEM’de eğitim görme şansı kalmıyor. Bunu Resim alanında üstün yetenekli bir öğrenci için de değerlendirebiliriz.

Alanda çalışan arkadaşlar, bu iki alanda üstün yetenekli olup da BİLSEM’in tarama sınavına takılan öğrencilerin bolca var olduğunu tespit edebilirler.

Üçüncüsü, tablet sınavının kendisidir.

Sınavın Tablette yapılması ise başlı başına bir eşitsizlik içeriyor. Sosyo-ekonomik eşitsizliklerin son derece derin olduğu göze alınırsa, tablete alışkın olmanın, sınav performansını etkileyeceği de son derece açıktır.

 

Son olarak. BİLSEM, Bilim ve Sanat Merkezi demek... Maalesef adıyla uyumlu olmayan bir ölçüme sahip…
 
Önder YILMAZ



 



371 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

Çocuklarda Davranış Bozuklukları - 07/10/2011
Çocuklarda Davranış Bozuklukları Davranış bozuklukları çocuğun çeşitli ruhsal ve bedensel nedenlere bağlı, iç çatışmalarını davranışlarına aktarması sonucu ortaya çıkar ...
ÇOCUĞUNUZUN RUH SAĞLIĞI - 04/05/2011
ÇOCUĞUNUZUN RUH SAĞLIĞI Bu yazıyla ilgilenip okuduğunuza göre bir yetişkin olmalısınız. Çocuğunuza sevginizi göstermenin ya da ona yardımcı olacak en iyi yolu bulmanın zor olduğu zamanlar vardır.
Sınav Kaygısı - 13/03/2011
Sınava hazırlık sürecinde, öğrencinin verimli çalışmasını ve sınavda bilgilerini doğru biçimde kullanabilmesini engelleyen ve başarının düşmesine neden olan yoğun kaygıya, "sınav kaygısı" diyoruz.
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam39
Toplam Ziyaret132061
Hava Durumu
Saat
Öğretmen Akademisi Vakfı

Öğretmenler Üretiyor